Fy fan!

Ser på plus om barnmat. Jag har redan skrivit om hur vi gjorde barnmat och hur mycket skit jag fick för det. Nu har plus gjort ett test som visar på att den hemmagjorda maten innehåller mer järn än köpt. Och för er som inte är pålästa, är det något ämne man inte ska fuska med så är det järn till små barn! När jag och Peter var på föräldragrupp fick vi förklarat för oss att den vanliga maten kunde man göra egen men man skulle ge gröt skulle man använda köpegröten för den var järnberikad.
Och nu förstår jag ju varför klart som f*n man behöver använda sig av järnberikad gröt när köpemat innehåller hälften så mycket järn som hemmalagad mat. Skulle man enbart ge Hipps Pasta bolgonese skulle ungen behöva äta 10 fullstora burkar tror jag det var om dagen för att komma upp i rätt mängd järn.
Man drillas till att köpematen är så jäkla bra. Vissa människor tror att det är farligt att ge hemmagjord för att den köpta är ju anpassad! Tydligen inte. De snålar på köttet och då sjunker ju järnhalten. Om jag köper köttfärssås med spagetti vill jag ha mer än 5% kött iaf.
Det här är inget "in your face" inlägg, utan mer som information till alla er som tyckte jag var en viktigpetter som gjorde min egen mat. Det fanns ju tydligen fördelar :P

Kommentarer
Postat av: Giia

I knew it! Vilken tur att vi spetsade Thors mat med hans järndroppar som han fick utskrivet p.g.a. att han var tidig. Annars hade det ju gått riktigt åt helvette!

2011-03-03 @ 22:10:46
URL: http://idagabrielle.blogg.se/
Postat av: Lilli

Alltid bäst med hemlagat.

Så lite hel och halvfabrikat som möjligt.

2011-03-04 @ 14:51:14
URL: http://curiousme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0