Tömma mitt system

Något som stört mig länge är hur jag och min studiegrupp blev behandlade vid en redovisning vi gjorde för ca ett halvår. Ja jag vet, minne som en elefant, glömmer aldrig och går aldrig vidare. I alla fall, vi skulle åka till en skola och titta hur de undervisar inom ett ämne i SO-blocket och sen skulle vi redovisa detta. Vi valde att åka till en av Karlstads friskolor, vilken spelar egentligen ingen roll. Den har fått kritik i media men det har många skolor fått så det spelar egentligen ingen roll.

Vi hann en bit in i vår presentation, bör sägas att stora delar av vår grupp var imponerade av skolan, innan läraren lägger sig i och varje gång vi säger något postivit så säger han; "så är det med de kommunala skolorna också". Sen började han prata om hur man får dåliga avtal som anställd på en friskola för att de ska göra en förtjänst och så vidare. Han totalt förstörde vår redovisning och jag tålde aldrig att se läraren igen.

Denna lärare har själv sina barn på en "finare" kommunal skola i en "fin" kommun, och tycker därför illa om friskolor. Tyvärr så väcker friskolor reaktioner, antingen älskar man eller hatar man det. Men han tycks inte tänka på att även hans fina kommun missköter sig, anställer på vikariat och blåser vissa anställda som tvingas stämpla på sommaren och så vidare. Precis som ALLA skolor gör, kanske inte med lärare utan mer fritidspedagoger men fortfarande.

Gruppen efter oss pratar om en skola som grundas på Bifrost. Tyvärr kan jag inte säga mycket om just Bifrost för jag är inte såpass påläst, men som jag fattat det så handlar det om tematiskt och ämnesövergripande arbete. Även detta system KAN kritiseras, precis som ALLA andra system och ALLA andra skolor, men han sitter tyst och nickar. Jag har ALDRIG kännt mig så kränk på Universitetet så jag var som sagt förbannad och var glad över att vi inte skulle ha den läraren så mycket mer. Min läxa blev; var alltid objektiv. I alla fall i de lägen där man bör. Till exempel om Israel/Palestina. Och mycket mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0