Abortfrågan då...

Dagens lagstiftning om abort innebär att man fram till vecka 18 har "fri" abort, alltså att man behöver inte uppge ett skäl. Sen kan du t.o.m vecka 22 göra abort om Socialstyrelsen godkänner det. Det krävs stora grejjer för det, t. ex stora fosterskador osv. Enligt en artikel ur aftonbladet så gör ca 25 stycken aborter per år de två sista veckorna.

Lagstiftningen sticker i ögonen på folk för att ett barn född i vecka 23 kan klara sig. Okej, jag köper den, men om man vill göra abort, vilket liv skulle barnet få? Det är ju inte direkt så att man kan komma i vecka 20 och säga: "Hej jag skulle vilja göra en abort för jag ångra mig", utan det är mer "Det här barnet kom till vid våldtäkt" eller "Barnet kommer inte överleva" alt. "Föder jag det här barnet dör jag". I detta fallet tänker jag då på barnet i fråga. Vad tjänar det på att överleva? JA i en drömvärld skulle man kunna ta ut det barnet ur livmodern och sätta in i en annan kvinnas livmoder osv. Men det kan man inte.


Alternativet som finns är att adoptera bort barnet. Men vem fan tänker då på mamman i det läget. "Hej, du har blivit våldtagen, vi vet, men nu är det såhär att du får ändå gå 20 veckor till med din förövares barn i magen, föda fram det och sen överlämna till en familj". Psykiska problem kommer som ett brev på posten.


Som sagt var, i en drömvärld. Men nu lever vi inte i en utopi, let's face it. Och till dess att läkarna kommit på hur man gör så, kan vi väl behålla lagstiftningen som den är? Så kan vi väl också sluta med kommentarer som att folk använder abort som preventivmedel. Så jäkla kul tror jag inte det är att göra en abort så... Jag köper inte den. Ja det finns folk som gör så, men det finns människor som misshandlar sina barn, betyder det att alla gör det?


För ett par år sedan så kom det även fram att vissa människor önskade ett speciellt kön och därför ifrågasatte man om man verkligen skulle få göra abort för VAD SOM HELST? Nu ska jag förtydliga en sak; FRI abort till och med vecka 18 innebär just det, fri abort. Vill man däremot komma åt det problemet kan man ju istället lagstifta att man inte får avslöja könet innan vecka 18. Det är en annan femma eller hur? Då är ju aborten fortfarande fri.


Varför skriver jag om det här då? Jo för att vi har ju i dagsläget åtta partier i riksdagen. 7 av 8 står bakom dagens lagstiftning, inklusive KD. Vilka är emot? Jo just det, SD. Snälla rara SD, jag vet att ni sitter där ni sitter, och vet att svenska folket bestämt det osv. MEN jiddra inte med abortlagstifningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0