Något som stör mig...

Är alla som använder sina barn som måttstockar för att förklara hur andra barn är. T. ex:

A kommer inte gilla att åka framåtvänd i vagnen för det gör inte B.
C kommer inte tycka om hemlagad mat för det gjorde inte D.
E kommer sova kasst om natten för det gjorde F.

Jag ska förklara något nu, ALLA barn är olika. Charlie gick på heltid vid 14 månader, är det då "sanningen"? Är det så att ALLA barn börjar gå på heltid vid 14 månader? Är det "normen"? Bara för att MITT barn gick då? Nej, verkligen inte. Det finns barn som går vid 8 månader och de som går vid 18 månader.

Jag är så trött att höra om hur Charlie kommer bli, hur han kommer sköta sig osv. Det vet inte jag, Peter eller någon annan. Alla barn är olika, det är ofta till och med stora skillnader inom en syskonskara (då menar jag just utvecklingen. De kanske börjar prata vid olika åldrar osv).

Det är en annan sak att säga: Vid 18 månaders ålder brukar 90% ha lärt sig att gå (påhittad fakta). Då har man gjort ett faktabaserat påstående som handlar om fler barn än ett (för hur kan 90% av ett barn gå?).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0