Spännande dag

Idag hade vi föreläsningar om rasbiologi. Först var det en man som föreläste om olika begrepp och även steriliseringen som pågick i Sverige. Sen efter lunch var det en man som föreläste om att flera av hans släktingar blivit tvångssteriliserade. Hemskt egentligen. Ännu värre är ju att 9 av 10 drabbade var kvinnor. Trots att det är ett enklare ingrepp på män. Och vem har rätten att bestämma vem som har rätt att skaffa barn?

Och det som egentligen orsakade mest tänkande i mitt huvud var att han berättade att han har en ärftlig ögonsjukdom som nu gjort honom blind och att han kunnat väljas bort idag med all fosterdiagnostik. Vem har egentligen rätten att bestämma vem som ska leva eller dö? Roliga tankebanor att tänka i då det inte finns ett "rätt" svar. Alla gör vad som är rätt för dom. Vet inte hur jag skulle göra om jag ställdes inför det problemet. Vem ska man tänka på? Barnet i magen, barnet man redan har eller sig själv? Hoppas för all del att vi aldrig hamnar i den sitsen för risken är ju att jag och Peter är oense...

Som sagt, en intressant dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0