Rör inte föräldraförsäkringen!

Jag ska redan nu börja med att säga att jag är inte påläst om vänsterns utspel, men lite har man ändå snappat upp. Det mesta med dagens föräldraförsäkring fungerar superbra. Det enda är att FK kanske skulle behöva ett par anställda till. För i dagensläge få föräldrarna precis lika många dagar (kommer inte ihåg hur många nu) men det är fritt fram att flytta dagarna mellan föräldrarna. Mamman kan alltså ge dagar till pappan och pappan kan ge till mamman. Valfrihet är ordet!

Däremot är det vissa dagar som är låsta till föräldrarna, kan det vara 90? Skitsmart. Men att införa en tvångsfördelning på dagarna är rent ut sagt idiotiskt. Inget barn är det andra likt och ingen familj är den andra lik. Det finns t. ex barn som vägrar annat än bröstmjölk tills dom är 9 månader. För är det så att mamman ska arbeta så måste barnet äta annan mat under dom timmarna. Alltså kan inte en mamma gå tillbaka till jobbet innan barnet äter puré och gröt mellan 7-16. Och bara för att det funkade för Lars Ohrlys fruga att pumpa och ge på flaska innebär det inte att det funkar för ALLA.

Sen kommer vi till en annan aspekt. När Peter och jag fick reda på att vi väntade barn såg ändå framtiden ganska ljus ut. Peter var fast anställd och jag skulle hinna studera klart första året. Men på nio månader hinner mycket hända och det var en berg-och-dal bana utan desslike. När Charlie sen var ett par månader så förlorade Peter jobbet. När Charlie sen var 7-8 månader fick Peter jobbet han har idag. Tänk om han sagt i april-maj, när han bara var vikarieanställd sen 2 månader tillbaka, att han skulle nu vara föräldraledig. Hur många arbetsgivare skulle tycka om det? Eller skulle dom leta upp en ny?

så låt varje familj göra som dom vill. Jag märker ändå att fler pappor är hemma med sina barn så jag tycker inte att en kvotering behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0