Längre inlägg

Nu när Charlie sover, jag har sett Biggest Loser och badat kan jag skriva mer om dagen, som var väldigt intressant.

Dagen började med att jag lämnade Charlie på dagis, gick till busstationen för att komma med bussen till Ransäter. Sen åkte busen till Ransberg, en fornminnesby utanför Ransäter. Där fick vi göra mat som förr i tiden. Ett lag fick göra bröd, ett lag te, ett lag "jaga" och tillaga kött och vår grupp fick "fiska" och sen tillaga bytet.

Vi skulle alltså bara låtsas att vi fiskade, för firren fanns redan :-) Vi skulle tillaga det på följande sätt:
Det fanns en grop nära eldstaden. I den gropen skulle vi lägga stenar som legat i elden, på dom stenarna skulle vi lägga mossa. På mossan skulle vi lägga firren som vi lindat in i näver. Sen ovanpå det la vi mossa, på mossan ännu mer varma stenar. Sen fyllde vi igen med grus så det blev tätt. I där ångades alltså fisken :-) Efter 55 minuter hade vi god fisk :-D

Sen blev det lunch inomhus innan vi åkte vidare till Ransäters hembygdsgård som är känd för sina dragspelsstämmor och att "Värmlänningarna" spelas där varje sommar. Där fick vi gå bland alla muséer som finns där. Dom handlar om lite olika saker, man fick se hur en dräng bodde osv. Även hur kläder och så ändrats under åren. Sen fick vi även testa att tillaga mjuka tunnbröd. Degen var redan färdig men vi fick kavla och så :-) Det var så gott så jag åt upp alla mina tre på en gång :-D

Sen åkte vi hem och jag hämtade en sandig Charlie som inte ville med hem. Men han fick följa med i alla fall :-D

Sååå. det var dagen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0