Kan det vara slutet på månaden?

Man öppnar frysen och inser, Ja det är slutet av månaden. Inte för att den är tom (tro mig vi har mat hela veckan ut och sen är det ju dags att handla igen) utan för vad som finns i den. Vi köper alltid helfabrikat (typ köttbullar och så. Jag kan inte alltid göra allt själv) och sen köper vi bara råvaror (köttfärs och kotletter t. ex). Nu är köttbullarna och korven slut. Tror t. om falukorven är slut. kvar finns: Rödspättefilé (något peter ville ha), kycklingfilé, kotletter, köttfärs och frysgrönsaker. Ja det finns mer också men det är omöjligt att komma ihåg. Så, behöver jag berätta att i slutet av månaden äter vi så gott vi bara kan ;) Däremot är kaffet slut... Hmm.

Har lämnat plutt på dagis och förbereder mig för seminariet imorgon. en helt underbar uppgift är vad det är. Vi ska läsa två kapitel i en bok och sen prata och debattera om det i tvärgrupper. Alltså har min studiegrupp läst och tillsammans kommit överens om vad vi ska göra. Sen delas vi upp i olika tvärgrupper. Det vill säga att vi delats upp i 4 olika grupper. Så ingen av min studiegrupp är med i min tvärgrupp. Hoppas ni förstod.

Samtidigt fick vi rätt ämne för min del. t. ex ska vi prata om minoritets- vs majoritetsregeringar. Min högstadielärare hade genomgång om det varje år så det kan jag. Dessutom är det mycket "tänkande". Men om? Men hur blir det? osv. Skitkul och dessutom skitbra för oss lärare att kunna. För t. ex som SO-lärare i högstadiet måste man kunna debattera med sina elever. "Jaha, du håller med vänsterpartiet, men tänk om...?". Det var en av dom bästa sakerna med min SO-lärare i högstadiet. Han vägrade säga vad han tyckte och tänkte, men han sa emot alla. Alltså att han öppnade upp för att vi skulle behöva argumentera och tänka. Så att det inte blev: "Jag är kristdemokrat för det är pappa".

Sen när vi slutade skolan fick vi gissa vilket parti han höll på och sen berättade han. Med tanke på att inte alla gissade rätt så gjorde han sitt jobb superbra. Jag hade fel kan jag säga. Det är så en lärare ska vara. Öppna upp för åsikter inte att tvinga på eleverna sina egna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0