En av dagens alla +

Något som verkligen fick mig att jubla var att vi skulle få boken "Om detta må ni berätta" av vår lärare. Har velat haft den hur lääänge som helst. Det är levande historia som skrivit den, det är en bok om förintelsen. Det finns faktiskt människor som försöker förneka den och snart finns det inte många överlevande kvar så vi MÅSTE berätta. Det är vår plikt som lärare och föräldrar att föra kunskapen vidare. Många saker vi inte trivs med i vårt förflutna tystas ned. T. ex det här med tvångssterelisering (även om dom hävdar att ett tvång aldrig fanns) visste jag inte om förens första året på uni. Det togs aldrig upp under högstadiet eller gymnasiet. Det är tydligen inte viktigt. Det var ju bara så att 60 000 personer i sverige förlorade sin förmåga att få barn.

Jag förstår att man inte kan lära alla om allt, men jag tycker det är fel att delar av vår historia som vi skäms för döljs. Vi måste fortsätta lära ut om förintelsen. Så det inte händer igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0