Att bli tagen av polisen är inte det värsta

Kom nu upp en tråd på familjeliv där trådstartaren undrade vad som skulle hända nu när hennes man förlorat körkortet pågrund av fortköring och han är lastbilschaffis. Det rätta från början hade väl varit att köra i rätt hastighet? Eller? Dom tar inte kortet för 5 km för fort... Min åsikt är egentligen att man ALLTID ska köra rätt hastighet (även om det är svårt att köra 80 i en vägkö, men ni fattar). För det värsta som kan hända är faktiskt inte att man blir stoppad av polisen och förlorar kortet. Det är att man krockar med en bil och dödar en hel familj.

Jag blir förbannad av att höra om alla som kör rattfulla eller för fort. Hastighetsbegränsningarna finns av en anledning. T. ex är det 30 förbi en skola eller dagis för att:
a) bromssträckan blir kortare
b) chansen att någon överlever vid en påkörning är betydligt större (även om det fortfarande är FARLIGT)

Jag bestämmer inte begränsningarna, men jag tror att dom som gör det tänker på en massa saker inte vi tänker på, hur sikten är, hur vägen är osv. Dom sätter inte en 50 gräns för att "reta gallfeber på alla". Det finns en anledning.

Så tänk på det, att bli stoppad av polisen är inte det värsta. Kör man för fort kan man döda en hel familj, göra 3 barn föräldralösa osv. Nu kanske jag är präktig eller vad som helst, men då är det så. Vad som än händer. Kom inte till mig och klaga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0