Engelska Skolan

Jag har ibland uppfattningar om hur saker går till och hur det är, men man kan även få mig att ändra uppfattning. Idag var vi till Engelska Skolan på gruvlyckan och pratade med en SO/svensklärare där angående ett skolarbete vi har. Man känner sig lite "liten" när man skakar i hand med en kille i kostym och finskor men han var ändå "down to eart" så att säga. först trodde vi ju att alla lektioner var på engelska. så var ju inte fallet, bara 50% av dom är det. Sen hade vi nog andra uppfattningar om deras disiplin. Jag såg framför mig hur en elev räcker upp handen och ber om få gå på toaletten. Fick nu uppfattningen om så kanske inte är fallet. Däremot så använder dom sig av disiplin och rutiner. I vissa fall är nog det bra. T. ex att han sa att alla elever stod och väntade vid dörren, han öppnade, alla ställde sig på sina platser, dom sa hej och sen satte sig. Jag tror det är ett bra sätt att börja lektionen på. Så gjorde alltid min SO-lärare och han var inte av "den gammla skolan". då behöver man inte stå där framme och försöka tysta 30 elever.

Även om JAG har svårt att se varför min son skulle behöva gå på en skola där dom pratar engelska halva dagarna. Vi bor i Sverige och pratar svenska. Men samtidigt, att kunna engelska flytande är en väldigt bra kunskap. Plus att den skolan öppnar ju upp för att lärare inflyttade från England direkt kan komma in i arbetslivet. För dom behöver inte kunna svenska just under lektionstid. Det är ju ganska smart faktiskt.

Men jag blev förvånad över att bilden man målat upp var så annorlunda. Fast lite "storebror" tycker jag ändå att det är. T. ex kan föräldern sitta på jobbet och kolla om barnet är närvarande. Fast det är ju bra egentligen, då kommer ju skolk fram väldigt fort. Plus att föräldrarna kunde kolla vad som ska göras dom närmsta veckorna och vilka läxor det är. Även om jag anser att på högstadiet ska man kunna sköta det där själv. Men ja, bra är det. Sen har dom även kontakt med förädrarna minst en gång varannan vecka. Så dom ringer hem och berättar hur det går för eleven i alla ämnen osv. Som han själv sa, läraren till hans barn (för dom går inte där för dom är för unga) ringer bara när det är problem.

Men en fundering som kom upp var vad dom sparade in på. För skolmaten kostar 30 kr per elev och dag, dom har fullständig bemanning på elevvårdsteamet varje dag hela tiden. Vart kommer dom pengarna i från? För t. ex John Bauer gav ju alla barn en bärbar dator och maten var ganska dyr. Men då fanns det heller nästan inga böcker. Matteboken fick man låna under lektionstid, ville man ha ett exemplar att ha med sig hem fick man betala 200 kr som man sen fick tillbaka när man lämnade in den. Vad har priorieterats bort var vår fundering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0