Bära barn

Fick en fråga på facebook vart jag köpt min bärsjal, sen frågade hon även i sin status om vilken sjal som är bra. Då allt förmånga anser att t. ex Babybjörn är en jättebra bärsele och att ringsjal är det bästa alternativet så måste jag få ventilera mina åsikter och kunskaper.

Det finns två sätt att bära, bärsjal och bärsele. Jag har aldrig använt bärsele för att en ergonomisk bärsele kostar mer än 2-3 sjalar ;-) så snålheten slog till ;-) Däremot, en ergonomisk bärsele avlastar bättre än en babybjörn. Babybjörn har bara remmar över axlarna som sedan korsas i ryggen. Riktigt hur en ergonomisk bärsele funkar vet jag inte eftersom jag aldrig varit intresserad, men den fungerar så bra att folk orkar bära sina 4 åriningar i dom. Testa det med en babybjörn nu ;-)

Bärsjal har jag testat två stycken. En trikåsjal och en ringsjal. Vad ni än gör, köp inte en ringsjal. Såvida ni inte har världens bästa rygg och världens lättaste barn. Det är en axel som får ta hela barnets vikt. Alltså precis lika tungt som när du har barnet på ena höften. Och vi vet ju alla hur jobbigt det blir efter ett tag.

Trikåsjalen däremot blir som en extra tröja. Du börjar med att lägga sjalen över magen för att korsa i ryggen och komma tillbaka till magen (dvs det blir ett kors i ryggen), sen lägger du båda banden under "bältet" som blev från början, korsar och sen knyter i ryggen, alternativt korsar banden på ryggen och sen knyter på magen. Har man varit noga med att allt tyg är rakt så avlastar det superbra. Hela ryggen och båda axlarna. När Charlie var två månader åkte vi till Ullared. han satt i bärsjalen i fem timmar medan jag gick runt där. Hade jag ont i ryggen? Noppe.

Det finns andra sjalar också, och dom flesta är ergonomiska. T. ex finns en vävd långsjal som fungerar på samma sätt som trikåsjalen fast för tyngre barn.

Vad ni än gör bara, köp ingen babybjörn. En trikåsjal kostar 600-700 kr. Ni är värda det. För ni kan knyta den på morgonen och sen ha den på dig hela dagen och lyfta i och ur bebisen 100 ggr. Charlie älskade att vara i sjalen och jag tyckte den var underbar att ha när man skulle springa till ICA och köpa mjölk eller när man behövde laga mat och han var mammig. Dessutom, kan man med en symaskin, kan man sy själv :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0