Vargjakt

jag uttrycker sällan min åsikt i detta ämne eftersom det finns ingen gråzon. Det blir lätt bråk så fort man nämner ordet. För en person säger: Nej skjut inte vargarna, då skriker nästan en annan person: "MEN TÄNK PÅ HUNDARNA". Så för att undvika bråk brukar jag hålla käften om mina åsikter. Mest för att jag blir så jäkla förbannad på alla som tycker det är helt okej att jaga en utrotningshotad djurart. Hm, smart där serru.

Jag är inte så påläst, jag har bara bildat mig en uppfattning, utan att läst något om det. Och i det här fallet behöver man inte väga några fördelar mot nackdelar enligt mig och mina åsikter. Min mamma brukade säga: "alla djur har en mening, utom människan". Och innan vi kom och förstörde jorden så funkade det nog bra. Vi förstör allt. Vi utrotar olika arter som pandan, tigern och vargen. Vad är viktigast, vart jag har mitt hus eller att pandan får överleva. Ja jag vet, jag bor inte i närheten av pandor ;)

Ja, det kanske är ett problem att vargen börjar komma längre in i samhället, men problemet hade nog inte funnits om inte samhället kommit så nära vargen. För jag tippar nog att vargen fanns innan vi började bygga massa hus... Och hundarna. Ja, tänk på hundarna. Om en katt blir överkörd av en bil, får jag utrota alla bilar då? Nej, jag får ta det eftersom jag vet att det finns bilar i närheten. Jag har ju valet att låta katten vara inne. Vet man inte att det finns varg i skogen? För jag tror väl ändå att dom flesta hundar som dödas av varg gör det i skogen. Självklart ska hundarna få vara i skogen, men man måste väl ändå veta om att det är ett problem. Kan dom inte bli tagna av björnar också? Stora rovfåglar har jag hört kan attackera hundar, ska vi utrota alla djur som kan skada hundar? Sen kan vi ju kanske gå så lång att vi utrotar alla djur som skadar katter. Eller varför inte ALLA våra husdjur?!

Nej låt för tusan vargen vara. Man får i mina ögon skjuta vargen av två anledningar, 1. den är sjuk och kan göra hela vargstammen sjuk eller 2. den håller på att attackera ens hund.

alltså så som det är idag. Jag vill inte ha en förändring. Jag skiter i hur många lamm, får, höns, hästar, hundar osv ni har. Dom flesta djur har en naturlig fiende, det bara är så. Musen jagas av katten, katten jagas av hunden som jagas av vargen. Kretslopp heter det. Börjar vi döda alla som är högst upp i kretsloppet så blir det helt plötsligt väldigt fel. Det var någonstans där dom dödade alla svalor tror jag det var. För dom förstörde skörden. Då fick dom ju ett jäkla problem med insekter.

Och nej, jag har inget emot hundar. Men jag tycker inte man skjuter vargen i förebyggande syfte. "Han kan ju faktiskt attackera en hund om tre år". Sen förstår jag att det är ett problem, framförallt för jägare då dom (antagligen) lägger ned väldigt mkt tid på att träna sin hund och det kanske inte är kul att behöva träna upp en ny osv. Men som sagt, vargen förtjänar också att leva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0