Rökförbud

Det startade nu en diskution på familjeliv om hurvida det borde finnas ett rökförbud vid lekplatser. Jag förstår tanken, men jag tror inte ett förbud hjälper. Jag är rökare (tyvärr), MEN jag röker inte vid Charlie, heller inte vid något annat barn. Står jag t. ex på stan och röker och det går förbi ett barn eller någon med barnvagn blåser jag inte ut just då och jag försöker få ciggen så långt borta som möjligt. Och innan det fanns förbud mot rökning i busskurer rökte jag bara i kuren om jag var själv eller den som var där inne rökte. Jag skulle ALDRIG få för mig att röka vid en lekplats. Det är rökare som mig som skulle lyssna på ett förbud. Vi som redan tänker tanken. Dom som däremot som röker vid sitt barn eller vid lekplatsen skulle aldrig lyssna på ett förbud. Tror jag i alla fall.

Jag är verkligen anti rökning vid barn. Ja, jag vet att det är farligt efteråt också, men bara för att det är lite farligt efteråt utsätter jag inte mitt barn för passiv rökning. Det jag kan minska ser jag som bra. Charlie kommer i framtiden inte få vara på balkongen när jag röker (det får han ju inte nu heller), enda gången jag röker på promenad med Charlie är om någon annan drar vagnen och jag går en massa steg efter, jag röker inte under fläkten. Jag anser att det ska vara "svårt" och "jobbigt" att gå ut och röka. För orkar man inte gå ut för det regnar, ja då är man nog inte så sugen. Dessutom, när jag hade VFU var jag noga med att tänka "Det här är barnens arbetsplats" och därför rökte jag på morgonen, duschade och bytte kläder. Rökte inte under hela dagen (det får man heller inte inom Hammarö komun) och stressade hem för att byta till rökarkläder och gick ut på balkongen. Ska jag sitta brevid ett barn och hjälpa honom eller henne så ska jag inte lukta rök. Vid just dessa tillfällen önskade man att man snusade istället :P

Det är JAG som är rökare, det är ett val jag gjort (ett väldigt dumt ett). Det är inte barnen jag i framtiden kommer undervisa, det är inte mitt barn och det är heller inga andra barn som gjort det valet åt mig.

Det jag ville komma fram till var att dom som röker vid sina barn (vilket är OTROLIGT många har jag upptäckt) eller andras barn, kommer inte lyssna på ett förbud för dom borde redan lyssnat vid rekomendationerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0