Lite blandat

Måste börja med att applodera Volvia för att dom skapat barnsäkerhetsdagen. Läs mer HÄR. När jag läser på familjeliv så kommer frågan upp som lyder såhär: "Om ditt barn fick plats i den bakåtvända stolen när h*n är 9, skulle h*n få åka så?" och många svarar nej för att barnet vill åka som sina kompisar. Varför då inte få barn att förstå att det är bra att åka bakåt, och att istället vara arga/sura över att dom får göra det, vara glada över att dom kan? Jag kommer nog aldrig ha det valet för barn får max väga 25 kg för att åka bakåt och jag tror Charlie kommer väga mer än så när han är 9 ;)

På barnsäkerhetsdagen kan man göra allt baklänges, börja med att säga hejdå när man kommer till dagis och säga godmorgon när man går därifrån, man kan gå en baklängesparad och man kan börja med efterätt och avsluta med maten. Jag ger en stor applåd till Volvia för att dom genomför det här, och en ännu större applåd till alla förskolor och skolor som ställer upp på det!

Idag missade jag dessutom att Charlie satte sig upp. Jag tycker om att börja morgonen lugnt så jag sitter lite vid datorn när Charlie är nöjd själv. Så jag satt här, Charlie ålade och lekte vid mina fötter. Kollar ned på honom en minut senare. Men vad tusan, han sitter ju upp ! Jaja, sånt som händer ;)

Sen skulle jag laga lunch med en gnällig och gosig Charlie. HAHA! Gick finfint vill jag lova. Bara att trä på sig ringsjalen och försöka laga mat så gott det gick. Förbannade mig själv som tyckte att en ringsjal var en bra investering. Vet ni vad som hade varit en bra investering? En vävd långsjal! För er som inte är insatta i det här, först hade jag en trikåsjal. Den är bra för man kan lyfta ur och i ungen under hela dagen. Däremot avlastade den inte så bra när Charlie lev för tung just för att den är ju i stetch. Därför fick Peters syster låna den istället. Den är även bra på det sättet att du bär med hela ryggen och på BÅDA axlarna. På Ullared köpte jag istället en ringsjal. Den är bra för den tar man på sig på 2 sekunder. MEN, den hänger man på sig som en axelremsväska, vilket gör att du bara har rem på ena axeln. Detta är alltså ingen sjal du har i flera timmar, utan kanske bara en snabbsväng till ICA. Det blir precis samma avlastning som om du skulle ha barnet på höften och hålla i, förutom att du har ena armen fri. En vävd långsjal istället knyts på ungefär samma sätt som en trikåsjal men om jag fattat rätt måste du knyta om den hela tiden. Men med den så bär du med hela ryggen och båda axlarna avlastas.

Det bästa vore väl egentligen en ergonomisk bärsele, men jag har inte dom pengarna. dom kostar om jag inte har helt fel runt 2 000 kr. Trikåsjalen kostade 600. En vävd långsjal kostar säker också runt 600. Inte mkt pengar man sparar men i alla fall. Men jag bär inte tillräckligt för att det ska löna sig att köpa en ny sjal, Charlie diggar ju vagnen trots allt. Men till nästa barn blir det definitivt en långsjal med tanke på att jag redan har trikå och ringsjal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0