Könsspecifika kläder?

Det finns en namninsamling nu mot könsspecifika kläder. HÄR hittar ni den!
Jag har självklart skrivit under. Någon Lindex butik någonstans (ni märker vad påläst jag är) skulle göra om sin avdelning så allt blått hängde tillsammans, allt rött tillsammans och allt vitt tillsammans. Ja ni fattar! Superbra idé tycker jag! Jag skulle aldrig sätta på Charlie en klänning, eller en topp med Hello Kitty (om han inte uttryckligen bad om det) men rött och lila ses ju som "tjejfärger" men är lika fint på killar tycker jag.

Nej, jag är helt för den idéen. Sen vad min sambo tycker är en annan sak, tur det är jag som handlar ;) Jag tycker verkligen inte om att pojkar ska vara tuffa och ta för sig, tjejer ska vara söta och lugna. Min son är både söt och tuff, detsamma kommer jag tycka om jag får en dotter. Vill Charlie leka med dockor, fine by me, vill min dotter (om jag får någon) leka med bilar, fine by me. Antagligen kommer jag inte vara den som redan nu köper känsneutrala leksaker, men om Charlie vid tre års ålder vill ha ett dockhus kan han få det. Han ska redan när han fyller ett få en docka för han tycker jättemycket om att leka med dockor på öppna förskolan. För Charlie, som knappt pussar mig och Peter, pussar en docka och ger glädjetjut tycker jag det verkar som att han tycker det är roligt. Men han kommer nog även få plastbilar för han tycker dom är roliga att leka med också.

Sen diskuterades det att tjejkläder och pojkkläder i samma storlek är olika stora. Det är ju minst sagt knepigt. Och då var det inte olika affärer dom pratade om, utan om man jämnför en pojktröja med en flicktröja från samma affär, samma märke och samma storlek så skiljer dom sig åt. Mycket konstigt.

Jaja, vad jag ville få fram var att jag skrivit på listan. Gör det du med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0