Familjen morgon

Peter och jag är sånna personer som gör allt på morgonen. Tror det är för att vi vet att det inte blir gjort annars ;) Innan morgonkaffet idag hade vi både diskat och städat :D

just nu är det någon serie på femman som handlar om tonårsmammor och någon försöker lära deras barn att sova hela natten. För man ska ju inte äta på natten! Ööööh, kolla åldern på barnet tack? Vid sex månader ska barn klara sig utan att äta på natten, men att neka en tre månaders?! Men självklart är det så att ju mer mat du proppar i ungen på dagen ju längre håller h*n sig på natten. Charlie klarar sig 12 timmar om han får sex mål mat på dagen. Får han däremot bara fem mål så vaknar han och är hungrig. Okej att man försöker få ett barn att sova i egen säng osv, men att neka mat! Nej nu blir jag faktiskt lite arg. Och mamman säger: "Jag vill inte att mitt barn ska vara hungrig" och experten svarar med att det är lathet som gör att hon ger mat. "Feeding on demand" kallades det. Klart man ska ge mat när dom vill ha mat.

Däremot så sa experten att barnet sov dåligt på natten för att det sovit för mycket på dagen och det stämmer ju. Självklart. Och om hon lät barnet sova mindre på dagen kanske h*n skulle äta mer och då sova bättre på natten, men just att neka mat låter så illa. Typ som Anna Wahlgren som någon gång sagt att barnet ska sova mellan vissa klockslag och fungerar inget får man väl använda öronproppar. Plus att någon anhängare "ramsade" när barnet uttryckligen klagade på bajs i blöjan. Vad ramsa är vet jag inte, men dom drar väl någon ramsa för barnet skulle jag tippa. Men att ignorera ett barn med bajs i blöjan är inte riktigt min melodi.

Jag vet att jag egentligen inte får uttala mig för jag har ett lätt barn som sovit mycket och som förstod från dag 1 när det var natt osv. Men metoder så som 5 minuters metoden och Anna Wahlgrens "Sova hela natten" metod är inget för mig. För er som har problem med barnens sömn så finns det faktiskt snälla metoder som inte handlar om att låta dom gråta. Sök t. ex på Tass-metoden. Finns en låååång tråd om det på familjeliv.se och där kan man läsa även om man inte är medlem. Det är den jag ska köra på Charlie. Drar igång imorgon hoppas jag :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0