Bilsäkerhet

Jag är hyffsat påläst om säkerhet för barn i bil. Det är något jag tycker är extremt viktigt. Det finns många olika bud man får som förälder. T. ex ska barn inte sitta frammåt i en barnvagn innan 1 års ålder, Man ska inte ge mat med ens ett saltkorn i och olika bud om hurvida man ska samsova eller inte. Jag bryr mig inte så mycket om det. Jag saltar inte maten, men Charlie kan få färdiga köttbullar t. ex. Så långt följer jag alltså den rekomendationen. Men något jag håller hårt på är bilsäkerhet.

När barnet är nyfött finns två alternativ. Antingen använder man ett babyskydd som är en bärbar bilstol. Den finns med eller utan bas. Man använder bara bilens internbälte. Eller så kan man köpa en bilbarnstol som fungerar från nyfödd tills 4 år. Den har en spädbarnsinsats om jag fattat rätt. Jag har aldrig kollat på en sån för jag visste att vi skulle hyra babyskydd från NTF.

Efter babyskyddet har man en renodlad bilbarnstol. Dom finns i många olika varianter. Det finns dom som bara fungerar bakåtvänt och sen finns det dom som är vändbara (återkommer senare till detta). Det finns också en mängd olika märken och modeller. Inget märke är bättre än det andra för alla har klarat samma test annars skulle dom inte vara godkända. Det som skiljer märkena åt är hur stora stolarna är och hur mycket vikt dom tar. T. ex britax har bara stolar som klarar upp till 25 kg. Det finns märken som klarar 18 kg i baksätet och 25 kg i framsätet. Det är, om jag fattat det rätt, stolar som ska lutas mot något. Alltså instrumentpanelen tål mer än stolen framför baksätet.

Det finns olika fästanordningar. Man kan använda isofix (som jag inte vet ett dugg om), det finns bältade basar, det finns stolar som man fäster med bilens internbälte + spännremmar och sen finns det sådana stolar som fästs på samma sätt som våran. Det vill säga bilens bälte + spännremmar + stödben. Stödbenet är för att man ska slippa luta stolen som instrumentbrädan eller stolen. Alla sätt är säkra och godkända. Isofix är bra för dom som har kanske två olika bilar med isofixfästen och flyttar stolen emellan dom bilarna. Dock klarar dom stolarna bara 18 kg och vissa barn väger 18 kg innan dom fyller 4 år.

Efter den bakåtvända bilstolen byter man oftast till en bältesstol. Efter bältesstolen kommer bälteskudden. Där är jag inte insatt över huvudtaget eftersom det inte är aktuellt på minst 3 år till.

Det bästa för barn är att åka bakåtvänt till åtminstonde 4 års ålder. MEN ju längre tid desto bättre är det. Det finns 6 åringar som bortfarande åker bakåt. Ni har betalt dyra pengar för bilstolen, använd den så länge den rymmer barnet anser jag. Men som sagt, barnen ska vara MINST fyra år. Det gör mycket att åka bakåtvänt istället för framåt.

Att säga att det blir för trångt för benen tycker jag verkar som ett dåligt argument. I såfall skulle jag sätta stolen fram och sen vinkla bak ryggstödet. Detta är ju dock bara möjligt om man kan avvara en plats i bilen, för ingen kan ju sitta bakom stolen då. Men i regel får dom bättre plats i framsätet. Annars skulle man kunna sätta stolen i mitten bak om stolen är gjord för det och då kan barnet lägga benen på sidorna av stolen. Alltså fötterna ned i det riktiga sätet i bilen. För hellre brutna ben än bruten nacke.

Angående vändbara stolar. NTF anser att man i första hand ska använda en bältesstol istället för en vändbar stol när det gäller att åka framåt. Dom vändbara är ju självklart godkända för även framåt, MEN dom har inte tillräckligt bra bältesstyrning plus att dom är för tunga. Det är alltså bättre att sätta barnet i en billig bältesstol än i en framåtvänd vändbar stol. Dessutom, samma gränser gäller för stolen framåtvänd som bakåtvänd så när ungen har vuxit ur stolen har den växt ur stolen.

Däremot är dom vändbara stolarna bra att använda bakåtvänt och är oftast dom som har längst rygg vilket gör att man kan ha stolen längre. Så har ni långa barn, köp en vändbar stol men vänd den inte. Så gjorde vi.

Barnet har vuxit ur stolen när dom väger mer än maxvikten eller när överkanten av öronen är över kanten.

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att Aftonbladet skriver att bland 3 och 4 åringar så åker 60 ofta framåtvända. Det är en påtok för hög siffra när rekomendationerna är att vända TIDIGAST vid 4 års ålder. HÄR kan ni läsa hela artikeln. Förlåt för tjatet men detta är något som jag brinner för.

Kommentarer
Postat av: Theres

Halloj. Vi har väl inte så mycket mer terrängkörning än karlstad men det var den vi tyckte bäst om, sen vet man ju aldrig hur vintrarna blir här uppe. Så det var lika bra att smälla på stort, haha. Allt bra?

2010-05-05 @ 07:45:20
URL: http://theresjansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0