Nackdelar med efternamn

Charlie har ju två efternamn för jag vill inte riktigt ge upp mitt namn. När Peter och jag gifter oss vet jag ännu inte om jag bara tar hans namn eller om jag behåller mitt som mellannamn och tar hans. Och eftersom vi inte är gifta och jag inte har Peters efternamn ville jag att Charlie skulle ha mitt efternamn också. Men eftersom Peters efternamn är betydligt mer ovanligt än mitt så fick självklart Peters vara "huvudnamnet".

Jag tyckte det var ett smart drag. Nackdelen blev dock när vi fick en avi om ett stort brev förra eller förrförra veckan. på adressen stod bara Charlie och sen Peters efternamn. frågan blev då, får jag hämta ut det? Alltså nu har vi löst det, redan samma dag som det kom för Peter gick och hämtade, men ja, hur ska jag kunna visa att det är mitt barn? Räcker det med att jag har AVIn? Alltså, jag vet att det självklart skulle gå, men det är det enda som är negativt med dubbelnamn. Varför kunde jag inte hetat Andersson eller något? Det skulle jag ju kunna ge upp med en gång! Men just Mikkelsen är lite speciellt. Ja, det blir ofta felstavat, men det är JAG. Jag är Malin Mikkelsen.

Det är ju en jävla tur egentligen att jag också inte hade ett ovanligt efternamn. för i nuläget, eftersom ingen är ingift, så är alla som heter Peters efternamn släkt med varandra. Det finns bara en gren. Tänk om jag också hade haft ett sånt namn! Hur hade vi gjort då? Ja, det är väl tur att jag hade något så enkelt som Mikkelsen, så valet vad Charlie skulle heta inte blev så svårt.

Kommentarer
Postat av: Lindah

Ja du får hämta ut de. Så länge det inte är sånt paket som man måste legitimera sig då man hämtar kan alla hämta ut de. Samon hämtar ofta mina paket och tvärtom. och vi har inte samma efternamn.

Ett efternamn visar inte att det är mitt barn. Isåfall skulle alla barn som heter Karlsson kunna vara sambons barn ;-)

2010-03-11 @ 14:52:08
URL: http://www.grodfamiljen.se/
Postat av: Martina

Jag har alltid kunnat hämta ut barnens mediciner mm, trots att vi har haft olika efternamn.

2010-03-11 @ 15:35:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0