Bilder

Alltså, jag är inte så insatt i ämnet för jag läser inte så mycket nyheter för vi köper ingen tidning. Men om det här med Lars Vilks, Muhammedbilder och mordhot. Jag blir bara förbannad. Jag fick lära mig i åttan att man inte avbildar profeten Muhammed av respekt. Jag har inte läst så mycket om det, men jag vet att det finns inga bilder på honom och muslimerna vill inte ha bilder av honom. Så enkelt är det. Och det var ju någon som gjorde en teckning när han var terrorist (jag antar att det inte var Vilks som gjorde den, men det hör fortfarande hit). Klart som tusan man retar upp muslimer då. Först gör dom en avbild av någon som inte ska avbildas. Sen avbildar man honom som något han verkligen inte är! Hade den personen som gjorde den teckningen inte gjort den kanske allt hade sett annorlunda ut, dom kanske inte hade blivit så arga.

När man vet att man retar upp en stor mängd människor får man ta konsekvenserna. Nej självklart ska man inte mördas för det, men man får ju förstå att det går inte obemärkt förbi.

Någon som jag pratat med tyckte att vi behöver inte respektera dom för att dom är terrorister. JA en LITEN del av muslimer är terrorister, men det är inget som profeten Muhammed stod för. Så för att en liten del av religion är terrorister ger det oss rätten att kränka alla i samma religion? Nej det anser jag verkligen det. Dessutom har jag en liknelse. Jag är kristen, protestant. Och det kom för några år sedan fram att ett antal katolskapräster utnyttjade småpojkar som av någon anledning var i kyrkan. Fördömmer jag ALLA katoliker då? Nej, jag fördömmer inte ens alla katolskapräster. Nej jag fördömmer dom katolskapräster som utnyttjar småpojkar (eller flickor också för den delen). Jag kränker inte hela den grenen av kristendomen.

Vad jag menar är att självklart kan man inte döda någon bara för att dom gjort en avteckning av Muhammed, men varför göra det? Varför kan man bara inte visa respekt? Och varför måste allt handla om hämnd? Varför inte bara sätta sig över allt, var en bättre människa. Detta verkar ändå bara som ett rop på publicitet. Men var det värt det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0