JAG BLIR GALEN!

Inte så lite heller. Ni som känner mig vet att vi började ganska tidigt med smakportioner. Kanske till och med för tidigt. Jag kan inse det nu, vi skulle ha väntat en månad till. Så då var det sagt, jag erkänner, jag gjorde ett fel!

Men, vi gjorde rätt på alla andra rätt. Vi började med EN smak. Potatis. Han fick potatis i en vecka, 2 teskedar. Sen gick vi över till majs. Två teskar om dagen i två veckor. Sen morot, samma visa där. Sen tog vi palsternacka i ett par dagar. Men då blev han otroligt hård i magen så då avbröt vi. Gick tillbaka till dom smakerna han tyckte om och sen utökade vi försiktigt till ett helt mål. Från att vi avslutade med pasternacka tror jag det tog 3-4 veckor innan han var uppe i en hel portion.

Med gröten gick det lite fortare, men fortfarande, bara en eller två skedar extra per dag...

Varför man håller på så är för att deras magar har aldrig tidigare ätit mat! Dom har bara ätit bröstmjölk, bröstmjölksersättning och d-droppar innan. Man tvingar inte i en annorektiker ett helt max-mål med en gång... Samma med barn. Dessutom, om man tar en smak i taget ser man om dom regaerar på den. Och dom kanske inte reagerar första dagen. Dom kanske blir hårda i magen, det kan ta två tre dagar.

Men så läser jag om någon, som ska ge en annan person tips om smakisar att hon ger olika smaker varje dag, men samma smak under hela dagen. Jaha, så om du gett potatis ena dagen, morot andra och majs tredje, hur ska du veta vilken smak han eller hon blev hård av?

Jag vill bara påminna alla, och det är gärna något någon skulle fått påminna mig om, 8 månader senare kommer han eller hon äta hela portioner. Det kommer inte vara så mycket amma eller flaska. Dom kommer äta mat en dag! Man behöver inte ha bråttom, så som jag hade. Jag har lärt mig till nästa barn. Synd bara att Charlie ska vara den som man gör misstag med, men det är väl så för alla föräldrar.

Sen menar jag inte att ALLA måste vänta 4 veckor med att utöka portionerna till hela portioner, vi gjorde vad som passade Charlie bäst. Men att hoppa mellan smaker när barnet är 4 månader, det är inte vad som passar bäst. I mina ögon i alla fall. Nu har jag gått och blivit en dömmande mamma. Förlåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0