Pömsig?

Efter att ha läst hos i Tommys blogg om ett pömsigt badskum eller vad det nu var blev jag väldigt nyfiken att en gång för alla få reda på vad det där jävla ordet betyder. Pömsig! Jag har tidigare använt ordet som "trött" men någon berättade för mig att det betydde "sexuellt utmattad". kommer inte ihåg vem nu, men någon sa det. Och har därför alltid trott det.

Hur gör man för att få fram rätt svar då? Jo i min värld finns det en checklista
1. kolla wikipedia.se
2. googla
3. har man inte redan fått reda på det får man väl ringa 118 100 eller nått

i alla fall, på wikipedia finns ordet inte med. På google får man däremot fram att det tydligen finns många åsikter om det här. för vissa kan det bara betyda "trött", för vissa bara "sexuellt utmattad" och vissa använder det som synonym till båda orden.

Alltså: "Är lite pömsig nu, min kille kom hem från lumpen igår" skulle kunna betyda att a) dom satt uppe och snackade hela natten eller b) dom gjorde någon annat hela natten.

Men om man pratar om barn eller utan att ha någon betoning på sex ska det tydligen betyda trött.

Pömsig är ett sånt ord som jag är osäker på och därför använder jag det aldrig. Framförallt inte om jag skulle vilja säga att Charlie är trött eller utmattad. Även om det verkar som att ordet kommer från en pjäs där pömsig hittades på som ett ord som skulle vara ett barns sätt att säga trött.

När just DU säger ordet pömsig, vad betyder det då? Eller om du nu inte säger ordet, vad tycker du det betyder när någon annan säger det?

Kommentarer
Postat av: Johanna

När jag använder ordet pömsig (vilket jag numera aldrig gör för det känns så fel) så menar jag detsamma som myskåt, småsugen på sex. Att då använda det i sammanhang som har med barn att göra blir ju då genast bissart. Äckligt. Detta visste inte min mamma när jag var liten och då var jag helt 100 på att det betydde lite trött och slö. Så att använda det i vuxna sammanhang gör det hela lite barnsligt. Kan också intyga att ordet 'pömsig' i sexuell bemärkelse gäller i 08-området, Norrland och Skåne. (min egna lilla undersökning - generalisering) Jag tror därför att värmlänningar har en egen osexuell tvist på ordet 'Pömsig'.

2010-01-18 @ 20:06:45
URL: http://jomabelle.blogg.se/
Postat av: iidaa

Pömsig för mig är Sexuellt utmattad :) Läser man i skolans ordbok så står de sexuellt utmattad i den :)

2010-01-18 @ 22:22:37
URL: http://iidaallansson.blogg.se/
Postat av: Vivian

har alltid trott det varit bäbisspråk och betytt trött

2010-01-21 @ 10:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0