Fattig?

Läste precis om en på familjeliv som anser att dom är fattiga för att dom får 23 000 i månaden. Ursäkta att jag skrattar lite, men det är ca 10 000 mer än vad vi ska klara oss på. Nu ville ju trådstartaren inte riktigt berätta vart alla pengar gick, men jag tror det var att 5000 gick till mat och hygien och 5 000 till hyra. Efter att ha betalat alla räkningar hade dom kvar 9 000 och det skulle räcka till mat och bensin. Ursäkta att jag skrattar lite till...

Hur tusan handlar man mat för 5 000 i månaden? Vi storhandlar för runt 1200 i månaden. Då köper vi allt i köttväg vi ska ha och fryser in, vi köper storpack med pasta och ris osv. Sen kan man ju inte köpa mjölk, grädde, potatis osv för en hel månad frammåt så det småhandlar vi ju. Tur att vi har nära till ICA så vi inte behöver lägga bensinpengar på det.

Vår matkostnad kan tyckas vara låg, men då får jag poängtera att vi har fått strunta i grönsaker, frukt finns bara hemma för Charlies mellanmål osv. Denna månaden ska vi försöka spara ännu mer genom att köpa linser och sånt.

Allt handlar om levnadsstandard. Vi har fortfarande råd med en godispåse. alla fem i det här hushållet är mätta varje månad. Varken Peter eller jag har någonsin hamnat hos kronofogden, vi har knappt fått en påminnelse ens.

Så tyvärr, jag förstår inte hur man kan säga: "Vi har 23 000 kr per månad och vi klarar oss inte". Det är vad jag och Peter hade när jag gick i skolan och då levde vi ett fint liv. Vi är snart tillbaka dit igen. Bara man vill går allt. Det är mitt bästa råd faktiskt. Men man kanske inte kan gå på bio varje månad, äta på resturang en gång i veckan, köpa uteluncher varje dag osv. Men man kan sitta framför tv'n och mysa med en skål med popcorn, man kan laga samma mat som serverar på resturang fast billigare och så kan man göra matlådor.

Kommentarer
Postat av: Lindah

Vi storhandlar oxå men kommer på långt över 1200kr kan jag lova.

2010-01-26 @ 19:54:29
URL: http://www.grodfamiljen.se/
Postat av: Lindah

Vi å¨ker till Sverige och storhandlar. Bara storhandligen brukar hamna på runt 2000kr. Sen ska alla färkvaror till det + en del som behöver kompliteras + blöjor

2010-01-26 @ 23:40:56
URL: http://www.grodfamiljen.se/
Postat av: Johanna

Jag storhandlar också.. Men jag ligger runt 2000 :- Och då är jag mestadels ensam i hushållet. Handlar nästan alltid av den billigare sorten (euroshopper, eldorado, icas egna osv.) Hur lyckas ni med två vuxna och en liten bebi??

2010-01-27 @ 12:12:54
URL: http://jomabelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0