Abortmotståndare

Det var en dokumentär på nian idag om en abortförespråkare som skulle bo tillsammans med abortmotståndare i 30 dagar. Jag kollade inte på den mer än början och såg att många abortmotståndare är kvinnor. hur kan en kvinna vara emot att det är kvinnans val? Okej att en man, som aldrig kommer behöva ta beslutet, kan vara emot det, men en kvinna?

Jag är för att man får välja själv. Jag tror att jag inte skulle klara en abort, speciellt nu när jag vet vad som blir om man inte väljer det. Men samtidigt, skulle jag bli gravid nu skulle det med största sannolikhet bli en abort, för det vore det bästa för alla. Ja, det är möjligheten till en människa som ligger i magen. Men vad har någon annan för rätt att dömma en som gjort en abort? Den personen har det nog jobbigt ändå skulle jag tro.

Jag kommer aldrig säga till någon vad den borde eller inte borde göra. På samma sätt som jag tycker att det är så alla andra ska behandla mig. För bara för att möjligheten till abort finns betyder det inte att man måste göra abort. Ska dra ett senario: En kvinna blir våldtagen, går inte på p-piller eller något sånt, blir gravid, får inte göra abort. Föder ett barn och varje dag ser hon bara mer och mer likheter mellan sitt barn och mannen som våldtog henne. Hela barnets liv kommer hon kanske hata honom/henne. Var det verkligen rätt att hon skulle föda barnet mot sin vilja. (Det finns säkert fall där detta inte händer, på samma sätt som det kanske händer)

Men det måste inte vara så drastiskt. Säg att en tonåring blir gravid, inte får göra abort. I tonåren består stor del av livet vänner och fester. Kanske kommer den mamman klandra sitt barn för att hon fick växa upp för fort.

Som sagt, jag är för att det är kvinnans val. Eller ja, dom inblandade parternas val, pappan har också rätt till en åsikt. Där har vi ett annat problem, hur gör man när man anser olika i ett förhållande? Okej att man inte skaffar barn om den ena är emot, det är ju bara så det fungerar. Men vad händer om man blir gravid trots preventivmedel och man anser olika. Där är det ju också kvinnans val, och jag kan förstå att män ibland känner att dom inte har rätten till en åsikt, eller deras åsikt inte betyder något. Och jag förstår dom som sagt, men det vet jag inte om det finns något man kan göra något åt. Kanske använda dubbla p-medel om man nu verkligen inte vill ha barn. T. ex kondom och piller. Jag vet inte...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0