Ursäkta mig?!

Finns en omröstning nu på familjeliv där frågeställningen är vilket av olika alternativ som man tycker är det värsta för ett barn under tre år. Bland alternativen finns:
*åka frammåtvänd i bilen
*åka frammåtvänd i vagnen
*ha napp
*ammas till 2-3 års ålder
*använda gåstol
*använda våtservetter

Och tack gode gud, det som fått flest röster är att åka frammåtvänd i bilen. Men på andra plats kommer amning tills dom är 2-3 år. Ursäkta mig hur tänkte man? För mig finns det inget i den listan som är lika illa som att sitta frammåtvänd i bilen. Och hur tänker folk, det är ju inte så att man helammar en tvååring. H*n kanske får en slurk om dagen eller så. Detta är egentligen helt normalt. Sen att folk inte vill göra det är en grej, men att fördömma dom som gör det och till och med tycka att det är "farligt" för barnet.

alla som känner mig vet att Charlie bara ammades i två veckor. Men hade det funkat och jag kämpat mer hade jag nog gärna fortsatt till 1 års ålder i alla fall, såvida inte något gjorde att det var jobbigt.

För hur någon kan vända ett barn för tidigt förstår jag allvarligt talat inte. Okej om man har den längsta stolen på marknaden och ungen växt ur den. Eller om barnet drabbas av åksjuka båkåtvänd eller vad det nu kan vara. Men förklaringar såsom: "han hade benen så obekvämt" orkar jag inte med. Hellre brutna ben än bruten nacke. Anser jag.

Jag kommer inte vända Charlie innan han är fyra år. Såvida han inte blir för tung eller lång för alla stolar som finns. Och den vi köpt nu är den med näst högst rygg på marknaden idag om jag fattade rätt. Samt högst viktgräns. Eller ja, dom flesta har 25 kg som viktgräns nu.

Kommentarer
Postat av: Anna Johansson

De är inte bara de att benen bryts på barnen om dom åker i en framåtvänd stol, deras skelett är inte gjort för att klarar dom påfrestningar som blir åt de hållet.

Och framåtvänd vagn väljer man ju ändå själv, de brukas märkas på barnen när dom vill se mera framåt, och då tycker jag att de är helt okej att vända :)

2010-02-06 @ 11:42:05
URL: http://annaelisabethjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0