Preventivmedel

Sitter ju ganska mkt på familjeliv som ni alla vet. Där får man läsa många trådar som går typ såhär: "Hon är gravid och vägrar göra abort" eller "han vill att jag gör abort". Den första frågan alla ställer är då "Använde du/han kondom". Svaret blir oftast nej.

Alltså tyvärr, ni killar har det fööööör enkelt. Vi tjejer har miljarder olika p-medel att välja mellan. Alla lika illa typ. Ni har 2. Kondom eller avhållsamhet. Hur jävla svårt är det att rulla på en konom? Okej om bruden ifråga säger att hon tar p-piller men inte gör det. Då skulle jag om jag var kille bli rätt arg. Men jag antar, eftersom dom flesta läst biologi, vet hur barn blir till. Det är genom oskyddat samlag. Det finns dom som blivit gravida när dom blivit av med oskulden, eller första gången efter förlossningen osv. Det krävs alltså bara ett enda samlag.

Och något som stör mig ännu mer är att det är vi tjejer som ska fixa allt. Vi ska käka p-piller, använda pessar, ha en kopparspiral, ta p-sprutor osv osv. Lätt som en plätt. Det finns dom som inte tål hormoner (jag inräknad), stöter ut spiraler osv osv.

Ännu dummare är dessa som raggas upp på krogen av någon som vill ha barn. Hon säger att hon äter p-piller eller vad hon nu gör. Killen köper detta och har oskyddat sex. Men ursäkta mig, vem har oskyddat sex med en främling? Har ni hört talas om herpes, klamydia, hiv osv? Och nu verkar det dessutom som så många råkar ut för det här. Tänker man inte efter före då? Eller tänker man, det händer inte mig?

Minns när jag satt på en historialektion i trean på gymnasiet. Läste då tillsammans med ettorna, för att det skulle passa mitt schema (valbart ämne). Då, en gång när läraren är ute på ärende, sitter en kille och tjatar om hur jobbigt det var att tvinga en tjej till abort. Men tänk efter före! För det kommer alltid vara så att kvinnan har sista ordet gällande abort. Använd kondom. När man är så ung kan man till och med få dom gratis! Och ha ett samtal inför varje nytt förhållande. Kanske inte just första dejten, men när man börjar bli mer seriös, fråga tjejen ifråga vad hon skulle göra om hon blev gravid. Svarar hon att hon skulle behålla och det inte är vad du vill, använd kondom. Strunta i om hon använder p-piller eller nått, det är bara 99% säkerhet.

Något jag önskar är ett p-medel för killar. Så dom också kunde få ta lite ansvar. Sen kanske man skulle ha en omkurs av biologi i typ gymnasiet, för dom flesta verkar glömma det som man går igenom i högstadiet.

Och avslutningsvis, om ni nu ska använda er av ett p-medel endast, säkra perioder är inte säker och avbrutet samlag är heller inte säkert. Det finns ett enda 100%igt skydd och det är avhållsamhet. (jag har funderat på det här, det säkraste, efter avhållsamhet måste ju vara p-piller, kondom och avbrutet samlag i kombination)

Kommentarer
Postat av: Anna Johansson

Bra sagt, jag stör mig oxå på killar som tycker att de är upp till tjejerna att se till så att en kondom används. De är ju killarna som ska ha den på sig, alltså tycker jag att de är upp till dom att ha en kondom med sig.

2010-02-11 @ 16:57:55
URL: http://annaelisabethjohansson.blogg.se/
Postat av: Zarah

Fuck preventivmedel, jag har blivit gravid med p-piller, kondom, p-spruta och hormonspiral.

2010-02-14 @ 23:57:51
URL: http://fluflu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0