Glasögon

En kompis barn har precis fått sina första glasögon, det får mig att börja tänka. Är synfel ärfligt? Det måste tusan vara det va? För mina äldre syskon och jag har synfel. Min syster har gjort en ögonoperation och har nu inte synfel längre. Jag skulle också vilja göra en sån, för mina ögon är känsliga så dom enda linserna jag kan ha är endagslinser som jag dessutom måste skölja av innan. En operation kostar runt 25 000 kr. Ett par märkes glasögon kostar minst 2000 med glas. Så för att det ska löna sig med en operation ska man alltså behöva köpa glasögon 12,5 grr i sitt liv. Jag är redan uppe i 4 par, plus att jag egentligen behöver nya nu. Så alltså lönar sig en sån operation, speciellt om man har ett jobb som gör glasögon krånligt. T. ex Peter som kör lastbil skulle behöva en sån eftersom han snabbt ska få på sig solglasögon. Ska han då ha ett par med styrka varje gång han byter behöver han alltså bara behöva byta glasögon sex gånger i sitt liv för att det ska löna sig.

Charlie lär ju få synfel tyvärr. Jag har en förhoppning om att när han är min ålder kan jag hjälpa honom att finansiera en operation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0