Dumlekakor

Nu har jag bakat dumlekakor. Såhär gör man:

200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

dumlekolor
noblesse

aliminumformar

Blanda allt utom godiset. Tänk på att det bästa är om man ställer fram smöret någon timme innan.

När allt är blandat ställ in degen i kylen. Under tiden kan du: ställa ut 24 formar på en plåt, ta av pappret från dumlen, sitta vid datorn osv ;-)

Efter en halvtimme tar man ut degen ur kylskåpet. Jag hade bara 18 formar så jag ställde dit två bullformar också och hade därför bara 20 formar. Därför tog jag degen, delade den i två bitar, rullade till två längder, delade varje längd på mitten och sen i fem bitar = 20 runda plattor.

Lägg dessa i formen och sen trycker du ned ½ dumle i varje kaka. Jag gjorde med en hel dumle och dom blev HÅRDA

Grädda i ugnen i 10-15 min på 175 grader.

Ta ut plåten och lägg direkt en noblesse skiva på varje kaka. Låt svalna. Förvara kallt.

Superenkelt tyckte jag det var :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0