Småbarnsförälder och ledighet

Det kommer ofta upp argument så som: "Men du kan ju jobba på julafton, du har ju inga barn". Jaha så alla som inte har barn vill inte fira jul, nyår, påsk osv osv. Sen finns det en tråd på familjeliv om att två stycken söker ledigt, den ena får främmat över påsk den vill umgås med, och den andra vill umgås med sina barn. Vem får ledigt? Jag anser att det ska lottas. Eller kollas, har den ena aldrig jobbat påsk? Då kanske det är han eller hon som ska jobba?

Beroende på vad man skaffat sig för jobb har man ju förstått att man kanske får jobba kvällar, helger eller nätter. Exempel på det är t. ex personlig assistent, sjuksköterska, läkare osv. Man kan då inte säga: "Nej men jag har barn så jag kan aldrig jobba på jul". Man får ha någon sorts lista så alla jobbar på obekväma tider. Man kanske kan ha så att istället för att en person alltid jobbar jul och en aldrig jobbar jul att man kan ha vart annat år? Eller var tredje i alla fall.

Jag älskar min son, och han är en stor del av mitt liv. Ja, den största delen, men bara för att jag har barn betyder inte det att jag är mer värd än alla utan barn. Har man skaffat sig ett jobb som gör att man inte har 7-16 jobb får man förstå att man kanske måste fira jul efter klockan 3 på julafton, eller att man jobbar vid tolvslaget. Självklart ska INGEN jobba varje gång, utan det får man bytas av.

Nu har jag ju turen att grundskolelärare jobbar 7-16 ;-) Men alla har inte den turen, och det är viktigt att man har ett jobb man trivs med, men då får man också förstå att olika jobb har olika arbetstider.

Kommentarer
Postat av: Anna Persson

Jag har alltid firat jul den 25/12 med rebecca eftersom de har gått lika bra och de alltid fattas jobb på jobbet under jul... Dessutom är det en stor extrainkomst i kassan att jobba jul. Å nu när barnen är små så bryr dom sej ju inte om det. Värre är de väl kankse när dom börjar inse vilken av dagarna som är den 24 :) Men för att komma till sak:



Jag jobbar för mina pensionärer, dom förtjänar oxå personal på jul o trevligt folk. Inte folk som är sura o behöva bli tvingade för att jobba jul :P



Ville bara tala om hur jag brukar lösa alltihopa :)



Bra skrivet av dej :)

2010-04-05 @ 09:54:23
URL: http://unforgettable.blogg.se/
Postat av: Giia

Jag som sitter och godkänner och avslår semesteransökningar kan ju lätt säga att jag känner igen det. En tjej tyckte jag var orättvis som berövade henne påsken med sina barn för att jag avslog hennes semesteransökan. Hon har fått semester 4 år i rad, medan tjejen som fick semester över påsken i år för att åka på skidsemester med vänner, har fått avslag 5 år i rad.

2010-04-05 @ 12:47:43
URL: http://idagabrielle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0