Rösta?

Det är ju snart dags för val igen. För första gången får JAG rösta :D förrförra gången det var val så gick jag i sjuan och vi fick lära oss ALLT om regering, riksdag och allt det där. Något jag minns min lärare sa var: "Gå och rösta! Finns det inget parti ni vill rösta på, rösta blankt". Jag minns det så jävla väl för han hade rätt (han är väldigt smart min fd lärare). VI får chansen att bestämma. Ja, vi kan inte bestämma allt, ja vi måste tro på att vallöften går igenom men det är vår enda chans! Och i år är det viktigare än någonsin! Vi måste se till så att piratpartiet eller sverigedemokraterna inte får några mandat. Det är viktigt. Jag är inte påläst om SD men jag vet att jag inte gillar dom och något jag ofta tänker på är: "Hitler hade inte som vallöfte att utrota alla judar. Han tog det försiktigt". Därför vägrar jag att SD kommer få bestämma något. Och då är det min PLIKT som svensk medborgare att rösta på något annat parti. För vi fattar ju alla att om fler röstar behöver SD mer röster för att få mandat. Nu kanske SD inte ens är i närheten av Hitler, men jag tänker fan inte chansa.

Varför jag inte vill att Piratpartiet får mandat är enkelt. För det första är det ett enfråge parti. Dom vill inte förbättra skolan, dom vet inte hur vi ska göra med dom äldre osv. Dessutom är det inte ens en bra fråga dom driver... Folk ska ha lön för sitt arbete. Det kostar att göra en CDskiva. Tänk att Robyn står och sjunger i en studio. Hon ska ju ha en timlön. Sen sitter det några och remixar allt. Dom ska ha lön. någon gör designen till skivomslaget. Dom ska ha pengar. Någon säljer skivan, dom ska ha pengar. Och så fortsätter det. Alla ska ha rätten att få lön för sitt jobb. Och har man gjort ett bra jobb förtjänar man ju mer pengar. Alltså ska ju Robyn få pengar för VARJE skiva hon säljer, för dom skulle inte säljas om hon var dålig.

Så att säga att alla som jobbat med skivan inte ska få pengar för vi har inte råååååd att köpa skivan? Ööööh, är du så jävla snål lyssna på radion istället. Jag är istället mer för dom nya lösningarna. Spotify, Voddler, play osv. Nu vet jag inte vad spotify kostar varje månad eftersom jag använder gratisvarianten (och därmed betalar iom att jag lyssnar på reklamen) men det kostar inte mer än om du skulle köpa en skiva i månaden. Betala det då och så får du lyssna obegränsat.

Att hyra en film kostar 40 spänn. Att hyra/låna från biblioteket brukar även vara möjligt och då är det oftast billigare. Att hyra en film via Viasatplay kostar heller inte allt för mycket.

För att tycka att alla ska kunna ladda ned musik, film och spel gratis det är som att neka personerna som jobbat hårt med det lön. Skulle du vara villig att göra ett hästjobb men inte kunna betala räkningarna? Nej just det. Betala för det då.

Så i år är det viktigare än någonsin. Rösta! Och det finns inga bortförklaringar längre, man kan poströsta, förtidsrösta och rösta via bud.

(Och ja, jag har också laddat ned, men att tycka att det ska bli lagligt, där går min gräns!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0