Förskola

Jag sitter ju mycket och läser på familjeliv och det pratas så mycket om förskolan. När ska barnet börja, hur länge kan det gå på förskola en dag, är man en sämre förälder om man skolar in på förskolan innan barnet fyllt två osv.

Är detta någon häxjakt eller? "Varför skaffa barn om du inte tänker umgås med dom?". Ja du, jag umgås visst med min son, jag kommer göra allt i min makt för att han inte ska behöva vara FÖR mycket på förskola, men jag kan inte vara hemma två år (jag vill inte heller för den delen)! Förstör jag verkligen min son för att jag skolar in honom på förskolan när han är nästan 14 månader? Nja, tror inte det va?

I dagens sverige finns det inte många som kan leva på en lön. Låt dom som kan det göra det då, men försök inte få det att låta som att jag är en dålig mamma för att jag ska gå tillbaka till skolan för att få ett jobb som ger en lön som ger en ekonomisk trygghet för hela vår familj.

Och den tiden jag kommer förlora med Charlie när han är på förskola och jag är i skolan kommer jag ta igen under helgen. Sen tror jag faktiskt att barn mår bra av att leka med andra. Finns barn i två års åldern som LÄNGTAR till förskolan efter en långhelg eller så. Så kom inte och säg att det är dåligt för barnen. Vissa barn kanske inte är helt frälsta av förskolan, men man är inte en dålig mamma eller pappa för att man ser till att det kommer in pengar på lönekontot. Det är inte så att man kan leva på vatten och kärlek. Tyvärr.

Så hädanefter skiter jag i alla trådar om när man kan börja dagis, om det är för tidigt när ungen är 2, osv osv. Jag behöver inte att personer med andra förutsättningar sitter på höga hästar. Ja, vi skulle kunna leva på en lön, men skulle Peter bli sjukskriven t. ex skulle allt rasa. Jag skulle få lägre pension osv. Så kliv ned från era höga hästar och inse att alla inte har en månadslön på 30 000 efter skatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0