Dubbelmoral

När jag köpe/beställde solkläderna så sa jag det i en tråd jag hänger i på FamiljeLiv. En mamma sa då att hon bojkottar Star Wars motiv. Jag undrade varför och hon svarade att hon inte tyckte det skulle vara vapen och krig på barnkläder. På direkten kände jag bara "Jävlar vad rätt hon har, vilken jäkla dubbelmoral jag använder mig av". Och varför egentligen finns det kläder för så små barn med vapen på? Och "tjejvarianten" av solkläderna var med Hello Kitty. Olika kedjor har köpt rättigheterna till olika tecknade figurer, Lindex har Bamse och HM har Star wars (kanske finns på fler kedjor också, vet inte), Hello Kitty och Nalle Puh. Men borde inte motsvarigheten till Hello Kitty vara nalle puh i så fall? Det anser jag i alla fall. Eller varför inte göra som Lindex. Dom har ju Bamse, men dom har olika färger. Så du kan köpa en bamsepyjamas både till en tjej och en kille. Varför gör inte fler kedjor så? Även om jag stör mig på att killkläderna med Bamse har Bamse eller Stygga Vargen medan tjejkläderna har Katten Jansson. Borde finnas av båda anser jag.

Men det stoppar ju inte där! Jag sa till Peter att jag ville köpa en docka till Charlie för han tyckte det var så kul på Öppnis att leka med det. Oj vilken blick jag fick. Sen kommenterade jag att om Charlie vill ha en leksaksspis skulle jag vilja ha en i trä. Ännu en gång, vilken blick! Killar ska ha leksaker som man slår på, som låter en massa eller ett svärd. Tjejer ska ha en spis, dockvagn och tysta leksaker. Ursäkta jag köper inte det! Säger Charlie att han vill ha en leksaksspis kommer han få det, vill han ha en docka får han det. Jag skiter i rollerna som är. Dessutom ska Charlie inte ha svärd och pistoler. Kalla mig för tråkig men nej. Han kan få bilar och verktyg men vid vapen sätter jag stopp. Han kan få en vattenpistol så länge det inte ser ut som en pistol, finns ju dom som ser ut som djur och sånt.

Därför känner jag att jag lider av dubbelmoral. Det är okej för Charlie att ha krig och vapen på kläderna men han får inte leka med svärd? Jaja, det är så det är. Men Charlie kommer få leka med vad han vill. Jag kommer inte tvinga på honom en leksaksspis eller en dockvagn på samma sätt som Peter inte får tvinga på honom en trampbil. Det han ber om får han, så länge det inte är Bratz, Barbie eller vapen. För det skulle inte en dotter heller få leka med. Sen kan ni kalla mig för tråkig eller elak, det skiter jag i. Jag tror inte han får bestående men av att inte leka med en pistol.

Kommentarer
Postat av: Lindah

Är helt övertygad om att Charlie kommer klara sig bra här i livet med eller utan Star wars solkläder :-)



Mina killar har Rubens barndockor de är mjuka och FINA!!!

2010-04-27 @ 14:36:35
URL: http://www.grodfamiljen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0