Allt och lite till

Idag var vi till min pappa och hans fru för att fira påsk. Det var jätteroligt, dock får jag börja tänka mig för vad jag säger märker jag, två självklara grodor som man inte sagt om man tänkt innan. God mat och gott sällskap var det i alla fall :-)

Skönt också att Team Rognedal gick vidare i körslaget :-)

Satt lite förut och läste om Anna Wahlgren, hon är mest känd för sin "sova hela natten" metod och hemska filmer på när hon gör något som kallas tryckpressen. Tryckpressen går ut på att barn ska sova på mage, och om dom försöker lyfta upp huvudet ska man lugnt trycka ned det, men ja, det ser inte så lugnt ut. Sen gjorde hon något som jag inte tror har med tryckpressen att göra, men för att söva ett barn i vagn rullade hon vagnen så den slog i en fåtölj, sen igen, och igen och igen. Där stängde jag av och orkade inte titta längre.

Om sin sova hela natten metod säger hon att man ska ignorera skrik hela natten, man ska till och med om man vill stoppa in öronproppar i öronen. låter ju bra hörru. Jag är emot dom flesta skrikmetoder. I alla fall när det gäller MITT barn. Jag säger inte att andra gör fel, jag kommer inte anklaga dom eller något sånt, men Charlie är en sån som inte nöjesskriker. därför vet jag att något är fel om han skriker. Så därför kör jag ingen 5 minuters metoden eller sova hela natten.

Eller, ja jag gjorde väl något liknande egentligen fast snällare. För några veckor sedan somnade ju Charlie själv i sängen. Då gjorde jag som så att jag la honom i sängen med snutten och sen gick jag ut rummet. Men han skrek aldrig, inte ens klagade. Hade han klagat hade jag satt mig brevid och sett om det blev bättre och hade han skrikit hade han fått somna i famnen igen. 3:e natten skrek han direkt jag la ned honom, då la jag handen på honom och försökte se om det fungerade. Det gjorde det inte så han fick komma upp. Plättlätt.

Däremot finns det en metod som kallas något i stil med "tass-metoden" och den verkar bra. Det går ut på att man visar att man är där genom att lägga handen på. Och gråter barnet tar man självklart upp.

Så nej, jag är inte emot sömnmetoder, såvida det inte är skrikmetoder. Då är det inget som passar vår familj. Varken jag, Peter eller grannarna skulle orka lyssna på det och Peter och jag har inte hjärta till att göra det.

Kommentarer
Postat av: Martina

Vad var det för några grodor? De märkte inte jag...

2010-04-04 @ 12:39:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0