Laga mat?

Finns en tråd på familjeliv där dom frågar om folk inte kan laga mat. Tyvärr kan inte alla laga mat längre, vilket är synd. Peter och jag gjorde ju för första gången i världshistorien en matsedel. Som vi dessutom följt ganska bra. Detta har inneburit att vi har bara behövt gå till ICA för att köpa mjölk, pålägg och grönsaker. Typ. Sparat massa pengar. Och jag kan inte göra en vanlig vit sås utan att kolla i recpetboken, skulle jag få för mig att göra egna köttbullar skulle jag få ringa och fråga någon om recept, men jag kan ju om jag följer receptet. Dessutom brukar jag sällan följa recpetet utan gör egna modifieringar. Men laga mat kan jag, men det har krävts mycket träning. Innan jag började "våga" mer i köket var jag alltid orolig för vad Peter skulle säga, men Peter har en enda gång sagt att "Det här borde du träna mer på" om en maträtt, och det var när jag för första gången försökte mig på panerad fisk. Det är alltså det negativaste han sagt om min mat. Då är det inte konstigt att man vågar testa lite. Däremot har jag inte ofta orken, men lite mer energi lägger jag ned. T. ex förut gjorde jag korvstroganoff med påse, men nu gör jag den själv osv. Men tyvärr blir det ju att man använder hel och halvfabrikat när det förenklar så.

Men nu kommer vi ju få sluta med det för sen när Charlie börjar få äta kött och så kommer man ju kanske ge honom samma som en själv och då kan man inte ta hel och halvfabrikat eftersom dom innehåller salt. Och jag vägrar att behöva köpa dom där burkarna. Tänk när han ska ha 2-3 burkar om dagen! 10 kr burken! I början är det ju iaf enkelt, koka en potatis, mosa den och blanda med lite kokvatten. Sen köpte ju en bok med recept för barnmat och då fanns det hur man gjorde kött och då var recpetet beräknat på 500 g kött, det är ju många portioner, bara att frysa in och tina! Hoppas att kunna ha så mycket plats i frysen att man bara behöver göra hans mat varannan vecka och frysa in. Varannan vecka kan man ju lägga ned 2-3 timmar :-D

Förlåt för allt babbel. Ska gå och lägga fram kyckling på tining nu! :-D

Kommentarer
Postat av: sandra nensén

mat shema brukar vi med göra och det är så skönt att slippa bekymmra sig om vad man ska äta m.m för man har allt klart och allt hemma. och som du säger det blir mycket billigare. man kan va på ica och handla en massa för en ca 400 och man får bara hem mat för en dag + en massa annat onödigt. men sen så skirver man en lista på va man ska äta så blir det ju nästan samma pris för en vecka!

2009-09-21 @ 18:27:35
URL: http://sandranensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0