Malin tänker...

Håller på att läsa en bok som ingår i kursen, Bill Bryson En kortfattad historik över nästan allting. Måste säga att den boken är väldigt bra och rolig, speciellt eftersom den drar liknelser som man kan referera till. T. ex att universum bildades på kortare tid än det tar att göra iordning en macka. Men i alla fall. När jag gick i grundskolan fick jag veta att universum var oändligt. När man var liten svalde man ju allt som man hörde, så är det bara så jag har ju hela mitt liv (iofs inte många år men iaf :-P) trott att universum är oändligt. Men i den här boken så står det att man vet inte hur många universum som finns, då borde ju alltså "vårt" universum inte vara oändligt? För finns det plats för ett till tar det ju inte upp all plats och då måste det finnas ett slut, eller?

Och hur ska vi egentligen veta om universum är oändligt. Vi kan ju inte ens resa till änden av våran galax, hur ska vi då kunna resa till änden av universum? Samtidigt så är det tydligen så att om du försöker färdas så långt som möjligt åt ett håll i universum så hamnar du till slut på utgångspunkten. Hur ska du då kunna ta dig till något annat universum, om du inte ens kan ta dig ur ditt eget? Sånt tänker jag på när jag har tråkigt :-P Vad tänker du på när du har tråkigt?

Visste ni dessutom att icke-planeten Pluto är så liten att om man sätter den i USA så täcker den hälften av de 48 södra staterna? Tänk då på att Pluto dessutom har en måne, hur liten måste inte den vara då? Som vänern eller?

Kommentarer
Postat av: Mariella

Tack så mkt, nej de är michaela som håller på och grejar med den hela tiden :)

2009-04-25 @ 09:03:45
URL: http://marreparre89.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men va inte Plutos måne Större än Pluto?

2009-04-25 @ 13:38:41
URL: http://enblondflicka.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0