Dag 6: Din favoritidol och varför

Hm. Den var svår. Det finns tre artister jag ALLTID kan lyssna på. Eminem, Lars Winnerbäck och Håkan Hellström (ja, udda blandning jag vet). Men om jag skulle rangordna dom så blir det jobbigt. Jag har lyssnat på Håkan längst, men jag tycker (procentuellt sett) mer om Lars (alltså jag är missnöjd med minst procent av hans låtar). Eminem är någonstans i mitten.

Men jag får nog svara Winnerbäck. Och det för att hans låtar kan förklara hur jag känner, han på något sätt beskriver samhället. Ofta känner jag "jäklar vad rätt mannen har!". Men samtidigt, vill man bara gräva ned sig lite i sin ledsamhet finns det låtar för det. Men allvarligt, vem blir inte glad av "hum hum från humlegården". Fick jag bara lyssna på en enda artist för resten av mitt liv skulle han blir superbra! Eminem skulle jag tröttna på och Håkan ger för lite variation.

(bild från winnerback.se)

En av mina favorittexter med Lars Winnerbäck:

stackars mannen med medaljer
som bara putsar sina minnen
han sitter tyst bland gammalt skrot
kan inte se för allt sot
att ingen sitter mittemot

stackars hon som flyter med
som aldrig lärde sig ta sats
hon som ägnade all sin tid
åt nåt hon inte ville bli
för det var bara där det fanns en plats

stackars den som inte bryr sig
stackars dom som aldrig tyr sig
till andra än sig själva
stackars fåglarna i bur

stackars dom som stänger in sig
hundra dagar utan heder
stackars dom som lever så
stackars dom som tittar på
hur märkligt kan man må

stackars han som aldrig kämpar
han som säger stackars mobb
han som hamnade först i kön
och blev så nöjd med sin lön
att han glömde sitt jobb

stackars den som inte bryr sig
stackars hon som aldrig fryser
och alltid får vad hon vill ha
stackars hon som har det bra

stackars hon som ville opp
men inte började från början
i Skara står en man
som låter henne trampa på
och skrapa ansiktet i gruset

stackars han som aldrig gråter
fast han släpar på ett höghus
vad är det ingen ska få se
som ingen inte redan sett
och vart ska det där huset

stackars hämmade lakej
stackars mig och stackars dig
det är en konstig värld vi lever i
ingenting är vad man tror


Lars Winnerbäck - Stackars

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0