Trött...

Onsdagar är en lååång dag. Och idag bestod den av ett ganska energikrävande moment, nämligen att sätta sig in i en kursplan till den nya läroplanen. Jag och min handledare hade svenska tillsammans med en grupp andra lärare (man fick välja ämne). Att sitta och läsa på ett så faktaspäckat språk gör en helt slut i huvudet. Nu förstår man varför en elev som precis läst en krävande bok väljer att läsa en lättare bok. För att lustläsa!
Jag har läst en bok på praktiken om LUS, läsutvecklingsschema. Det är ett schema som används för att se hur långt ett barn kommit med läsningen. T. ex vid åk 3 ska man ha kommit till LUS 15, vilket betyder " Läser flytande och obehindrat, t ex kapitelböcker, med god förståelse. Föredrar att läsa tyst". LUS 1, dvs steg ett är att barnet läser (dvs känner igen/ser) sitt namn och kan skriva det (dvs avbilda) det. Man tänker ju inte riktigt på att det är steg ett i läsningen, men det är det ju. De ser inte bokstäverna, utan när de "skriver" sitt namn är det som små tecken eller något de gör. Men det är ju inkörsporten! Sen läste jag även att när de kommer till ett visst steg i trappan så slutar de "känna igen" ord så som de gör i början utan de börjar ljuda, och när de läst sig ljuda så gör de under en period det till alla ord, inklusive de som de vet vilka det är genom att se på dem. Kan ju vara bra att veta att det är ett steg i utvecklingen så man inte tror eleven är sämre än den är.
Jaja, imorgon är det torsdag och på fredag ska jag vara utklädd när jag går till VFU:n. Det jobbiga är ju att jag måste åka buss så ;) 
Läser flytande och obehindrat, t ex kapitelböcker, med god förståelse.
Föredrar att läsa tyst

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0