Dagis hit, och dagis dit...

... Förskola heter det! Enligt wikipedia (som inte alltid är en tillförlitlig källa) så blev det förskola 1998 i samband med att förskolan nu börjar regleras av en läroplan, Lpfö98. Detta kanske ni tycker inte betyder så mycket, men jag blir rent ut sagt trött på människor som inte ens försöker säga förskola. Okej att det tar ett tag att träna bort, men man kan väl för fan försöka eller? När Charlie började på förskolan så sa jag "dagis", men det kändes så dumt att säga de inför hans lärare (som ju faktiskt utbildat sig till förskollärare, inte "dagisfröken") och därmed började jag träna bort det. Idag blir det kanske fel en gång i veckan och då rättar jag mig. Detta tycker jag är extra viktigt så Charlie får med sig det rätta namnet.

"Jamen det är mycket enklare för barnen att säga dagis istället för förskola". Okej, vad gör det om de inte kan uttala ordet helt på något år? Ska vi ta bort alla lite krångliga ord att uttala så barnen kan prata med en gång?

Jag tycker att när man säger dagis så säger man i princip att det är en byggnad där de samlar ihop alla barn som sen får springa vind för våg. Helt utan pedagogik. Riktigt så fungerar det ju inte. Självklart är det mycket lek på en förskola, sur skulle jag vara annars, men det finns ju styrda moment som är pedagogiska. Sen dessutom är ju oftast leksakerna på förskolan pedagogiska. På Charlies förskola t. ex har de haft tema med bokstäver. Charlie kanske inte har hjälp utav det, men de som är 4-5 år behöver ju det. Sen tycker Charlie om pysslet istället ;)

När jag tänker ordet dagis får jag inte upp bilden jag får upp när jag tänker förskola. Charlie lär sig så brutalt mycket på förskola, det är t. ex där många nya ord kommer. De har hört honom säga ord som varesig Peter eller jag hört. Det är antagligen de som lärt honom kroppsdelar då han kan några vi inte försökt lära honom osv.

Jaja, nu har jag fått spotta lite. Jag är bara så trött på folk som inte ens försöker säga rätt. Det är ju som att ständigt kalla någon som heter Anna för Sofie. Snällt eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0