The perfect mum?

Det har pågått viss smutskastning bakom min rygg, till största del handlar det om människor som anser att jag försöker vara "the perfect mum" och att jag tycker att alla andra suger. Jag har fått "höra" att jag är en mamma som bara googlat allt och jag har ingen inbyggd känsla. Det var nog även så illa att det skulle kunna likställas vid psykisk misshandel. Ja, det blir bara värre och värre. 


Vet ni hur det här började? Peter förlorade jobbet. Då får man ganska ansträngd ekonomi. Vi klarade oss, men vi hade inte riktigt lust med att betala för något man kunde göra mycket billigare själv. Därför gjorde vi Charlies barnmat själva. En burk med potatis kostar runt 6 kr. Ett kilo okokt potatis kostar ungefär lika mycket. Därför valde vi, eftersom vi hade otroligt mycket tid eftersom vi båda gick hemma samtidigt, att göra hans mat.


Jag har aldrig och kommer aldrig lägga en värdering i huruvida någon gör egen mat eller köper burk. Det är två olika alternativ som är lika rätt båda två. I mina ögon är det viktigaste att barnet faktiskt äter. Däremot ska jag inte sticka under stolen med att jag var väldigt stolt över mig och Peter att vi orkade. Vi stod där och lagade maten, mixade den, la den i iskuber, delade upp i påsar osv. Jag var stolt, men inte mer än om jag hade klarat av att springa en mil. Om jag är stolt över att jag sprungit en mil, tycker jag då att alla som inte sprungit en mil är dåliga människor? Nej, precis.


Så än en gång, det finns inget facit. Jag och Peter gjorde vår egen mat. Hade Peter haft ett jobb hade vi antagligen köpt burkar, men det var en kostnad vi inte ville ha. Det räckte med att ersättningen kostade några hundra varje månad.


Sen googlar jag mycket, det stämmer. Men inte ALLT. Men att välja bilbarnstol tog ett tag och några timmar framför datorn det kan jag lova :P Men det är väl spenderade timmar för barn som vuxit ur andra stolar kan sitta i den Charlie har. Vilket gör att den räcker längre. Men det är ju också enbart inköp som jag gör sådan reserach på.


Jag har fått tagit mycket skit, och det är oftast felriktat dessutom. I orden jag säger läser andra in annat. När jag säger att jag gjort egen barnmat behöver ni inte börja försvara varför ni inte gjort egen. Jag bryr mig inte. MEN kom inte och försök förklara för mig varför JAG borde köpt burkar heller.


Jag har aldrig försökt att vara perfekt, och jag vet att jag aldrig kommer bli det. För INGEN är perfekt. MEN som sagt, jag har fått ta onödigt mycket skit, för ingen ska behöva ta den skiten som jag fått. Det värsta är väl att jag trodde några var mina kompisar/vänner, men ja... Man ser det helt plötsligt i ett annat ljus. Och jag har insett att det är inte mig de hatar utan det är deras dåliga självförtroende som spökar.


Så nu vet ni det. Jag försöker inte vara den perfekta mamman som är hemma och bakar bullar osv. Jag försöker bara vara den bästa mamman jag kan och njuta så mycket som möjligt av tiden jag har med min underbara son.

Kommentarer
Postat av: Giia

Bra skriven! Alla som försöker så gott dom kan är deras egna barns bästa mamma. Och jag vet att du försöker varje dag, sen är det en annan sak när du får det att se så lätt ut ;)

2011-02-20 @ 23:30:33
URL: http://idagabrielle.blogg.se/
Postat av: Baso

Du är en bra mamma till Charlie, den bästa faktiskt, eftersom du ÄR hans mamma, och det kan ingen ta ifrån dig. Låt folk tycka vad dom vill egentligen.

2011-02-21 @ 07:49:22
URL: http://baso.nu
Postat av: Lilli

Tänk att folk kan haka upp sig på sådanna detaljer...

Kan de inte vara glada att iallafall en unge får mindre tillsattser?

Vad är det för vänner? Dåligt samvete kanske?

Hade jag brytt mig hade jag undrat vad folk sagt om mig. har iallafall inte hört något

2011-02-21 @ 18:45:40
URL: http://curiousme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0