Förintelsen

Under påsklovet kommer jag och 11 andra från min klass åka till Polen och göra en resa i "Förintelsens spår". Inför detta har vi flera träffar där vi får träffa olika intressanta människor. Idag fick vi träffa en herre (vet inte hur gärna han vill att hans namn skrivs så jag nämner inte det) som varit frontsoldat. Han stred alltså för Tyskland. Men han själv var inte nazist. Men som många andra gånger nämnts, vad hade han för val? Antagligen inget alls. Allt han pratade om var intressant och jag fick en ny bild.
I många fall dödades judar (och andra icke önskvärda människor) på ett sätt som är så inhumant att skulle jag göra det med ett djur skulle jag åka i fängelse. Det gör mig arg. Doktor Mengele gör mig arg. Hitler gör mig arg. Men idag fick jag lära mig en sak, jag är inte arg på soldaterna som stred. För de hade ett val; strid eller dö.
Att se den mannen vi pratade med idag var otroligt. Jag skulle ALDRIG klara av att gå igenom det han gjorde. För det är inte pågrund av tur han överlevde. Det var nog ett jävlaranama som gjorde det.
Vi fick även träffa två arbetande lärare som gjort denna resa och de förklarade hur de undervisar om förintelsen. De visade en film de gjort med hjälp av faktan de fick under resan och bilderna de tog. Där satt jag och nästan grät samtidigt som jag var så förbannad över att det en gång i tiden fick ske.
Och sen blir jag förbannad på vårt underbara land. Herrn och hans fru kom till sverige med ett barn och en bebbe i ugnen. De fick ingen svenska undervisning och ingen hjälp. Han kunde ett tag inte gå förbi snövallar för att de påminde om skottvallar men hjälpa honom kunde vi inte.
Är det inte lite det vi gör idag? En kurskamrat berättade att det varit på nyheterna om hur Reinfeldt tycker att barn utan uppehållstillstånd inte ska gå i skolan. Gäller inte barnkonventionen dessa barn? Vi håller på med en hetsjakt mot muslimer som slutat med att ett främlingsfientligt parti kommit in i riskdagen. Ett parti som reser sig och går ur kyrkan för att biskopet pratar om människors lika värde. Kom inte och säg att partiet då står för människors lika värde!
Det gör ont i mig. Att 6 miljoner judar dödades, att förintelsen förnekas, att sverige demokraterna finns i riksdagen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0