Religion!

Jag har under VFUn haft som uppgift att sköta religionsundervisningen. Inget invecklat så, några viktiga liknelseberättelser ur Jesus liv (att barnen ska kunna några i slutet av tredje klass är ett mål) och sen göra pjäser om de. Väldigt enkelt och verkligen i nivå med barnen tror jag. För varje gång man sa: "Nu ska vi ha religion" så hördes ett "jaaaaaaaaaa". Även hos elever som kanske ibland var mer; "måste jag?"

I alla fall. Det var varit fyra veckor med religion nu. Jag har bläddrat i så många som 4 olika barnbiblar. Jag har lärt mig 4 liknelseberättelser osv osv. Och nu börjar religionskursen i "min" skola. Så jag har precis öppnat böckerna (för som alltid skaffar jag böcker sent :P) och läst om judendomens viktigaste berättelser. Väldigt intressant faktiskt! Jag tycker verkligen om religion. Det är ett intressant ämne. Speciellt intressant är det att läsa om kristendomen, judendomen och islam och se likheter och olikheter trots att det ändå vilar på samma saker.

Men nu måste jag nog gå och lägga mig. Jag vet att jag har ett inlägg kvar att skriva om bloggutmaningen men jag måste suga mer på den karamellen innan jag kan bestämma min favoritlåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0