Snålt?

Finns en tråd på familjeliv om olika snåla människor. Finns t. ex personer som om dom ätit tillsammans på en resturang så lägger alla sin summa+dricks och sen den snåla lägger bara det som fattas mellan summan som ligger och vad det gick på. Alltså får personen som servat dom hela kvällen ingen dricks och den snåla personen får maten/drinkarna mkt billigare. Det är snålt.

Men om man lånar 2 kr av någon, vilket är snålast, att begära tillbaka två kronor eller tycka att personen lånat ut är snål för att dom vill ha tillbaka. Jag tycker inte det är snålt att begära att få sina pengar även om det bara är två kronor. Men skulle någon be mig om två kronor så skulle jag säga att dom får dom. Som en i tråden sa: "Det jämnar ut sig på en tioårsperiod". Däremot tycker jag nog att allt över 20 kr ska nog betalas tillbaka, om inte med kontanter så med gentjänster. Typ: "jag kan ge dig en dricka imorgon" eller "jag har lånat av dig så jag bjuder på mat till helgen". Men till detta inräknas ändå inte folk som bjuder på en massa. T. ex skulle min mamma låna 50 kronor av mig skulle jag inte be om dom tillbaka för jag har kostat mer än så och hon bjuder på söndagsmat ibland osv. Samma sak med t. ex Billy och Giia som bjuder på mat och kaffe ganska ofta.

Men jag är en sån som gärna glömmer bort små skulder och blir sen överaskad när någon betalar tillbaka.

Något som är ganska roligt är att Peter och en kompis till honom minns alltid om dom är skyldiga den ena pengar (den som är skyldig minns, inte den som ska ha pengarna) och dom minns aldrig varför. Låter rätt roligt:
- Här har du 100 kronor jag är skyldig dig
- Jaha, är du det? För vaddå?
- Nej det minns jag inte, vet bara att jag inte betalat tillbaka.

Vi brukar skojja om att pappa är snål för han sa en gång på skoj att man slänger inte osten innan man kan se igenom den. Då skojjade han ju som sagt, men vi skojjar gott om det. Min pappa är inte snål, snarare ekonomisk. Det skulle jag också vilja vara. Försöker lite smått, istället för att köpa ½ kg köttfärs hela tiden man ska ha köper vi ett större paket för att det blir billigare per kg. Sen storhandla över huvudtaget för man köper ändå alltid godis eller något annat när man handlar. Men till att spara rester har vi inte kommit än. eller jo, ibland äter vi bara upp hälften och sen lägger resten i kylen för lunch dagen därpå, men blir det något kvar här handlar det om kanske en masked eller liknande. Känns lite tråkigt att frysa in sånt :-)

Nej nu är det dags för sängen :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0